Magyar nyelv English version Performan Group

Nyakkendő nélkül a vezetői álláskeresésről - 5. rész

A vezetői tanácsadó cégek köre az a csatorna, amelyet sokan az álláskeresés legfőbb forrásaként tartanak számon. 

2012. november 08. · Saját cikkek · PerforMAN
Nyakkendő nélkül a vezetői álláskeresésről - 5. rész

A tanácsadó cégekkel kapcsolatban két fontos dolgot kell észben tartanunk:

1. A tanácsadó cégek az ügyfeleiknek dolgoznak, és az ő igényeik mentén teljesítik legjobb tudásuk szerint megbízásaikat. A keresési profilhoz legközelebb álló vezetők megtalálására szerződnek, emiatt kevés a mozgásterük abban, hogy egy-egy jelöltet célzottan képviseljenek. Nem azért, mert nem szeretnék, hanem mert a folyamat a másik irányból vezérelt.

2. Korábbi írásunkban említettük azokat az arányszámokat, amelyek mentén a vezetői álláspiac összezsugorodott: ha korábban 100 pozícióból kb. 10 került tanácsadókhoz, és abból egy volt vezetői állás, akkor a jelenlegi 30–40 pozícióból lényegesen kevesebb, mint 10%-a kerül a tanácsadókhoz és annak elenyésző hányada vezetői. Így a tanácsadó cégeknél futó vezetői keresések száma jelenleg elenyésző hányada a piacon belülről elkelő vezetői állásoknak!

Mit érdemes akkor tenni? Ezt a csatornát is – mint a többi eddig vázolt lehetőséget – egy további plusz lehetőségként tekintve érdemes a kapcsolati szálakat építeni. Tehát – ellentétben azokkal a jelöltekkel, akik rendszeresen csak emailben küldenek magukról számos helyre pályázati anyagot – a legfontosabb itt is a személyes kapcsolat kialakítása. Egy-egy jól sikerült tanácsadói beszélgetés fél-egy évre is élénk lenyomatot hagyhat olyan tanácsadókban, akik az ügyfeleiknél járva és a pozíciókról tárgyalva emlékezni fognak ránk. Emiatt érdemes azt átgondolni, hogyan tudunk legalább fél-egy évente találkozni az adott tanácsadó partnerrel, hogy aktuális esetben ismét beszélhessünk érdeklődésünkről, valamint akár egy-egy irodán belül is több olyan tanácsadóval megismerkedni és tartani a kapcsolatot, aki rendszeresen keres iparágunkban, vagy a meghatározott gazdasági (pl. marketing) területen.

Mivel ezeknek a tanácsadói beszélgetéseknek emiatt nagy a súlya a későbbi lehetőségeink szempontjából, érdemes nagyon jól felkészülni (irodából, tanácsadóból, magunkból, céljainkból, terveinkből) ahhoz, hogy egy jól sikerült beszélgetésen, strukturált, tájékozott és felkészült jelöltként léphessünk fel.

Nem lehet elégszer hangsúlyozni a rendszeresség fontosságát kapcsolataink ápolásakor, kiemelten a tanácsadókkal épített kapcsolataink menedzselésekor. Lényegesen személyesebb akkor egy kapcsolat, ha korábban – akár más helyzetben – már dolgoztunk a tanácsadóval és emberi, bizalmi kapcsolatunk alakult ki az adott helyzetben. Fontos kiemelni, hogy bár vezetői pozíciók keresése sok tanácsadó cégnél előfordulhat, mégis azt javasoljuk, hogy elsősorban a vezetőkereső, „executive search” cégekkel építsünk aktív kapcsolatot, akik a hazai felső- és középvezetői álláskeresési piac közel 70–80 %-át lefedik. A maradék 20–30% felét olyan nemzetközi hálózatok fedik le, akiknek ugyan nincs irodájuk Magyarországon, de rendszeresen keresnek nemzetközi megbízásokra hazánkban vagy hazánkból is vezetőket. Emiatt érdemes a nagy nemzetközi hálózatok irodáit is megkeresnünk akkor is, ha esetleg mindenképp az országhatárok közt szeretnénk megtalálni következő vezetői állásunkat. Ha ilyen céllal keresünk meg nemzetközi tanácsadó láncokat, érdemes figyelni arra, hogy ha franchise-jellegű hálózattal lépünk kapcsolatba, ott természetesen minden országgal egyedileg kell kapcsolatot építenünk.

 
 
LinkedIn Facebook